Podle studií se 98 procent dětí rodí se zdravýma nohama. Jen 20 procent si je zachová až do dospělosti. Na vině je i špatně zvolená obuv. Řešením může být v Česku stále více oblíbená barefoot – minimalistická obuv simulující chůzi naboso.
Ploché nohy trápí většinu populace. Jednou z příčin je genetika, ne vše lze ale svádět na dědičnost, častým důvodem je i špatně zvolená obuv. Svaly na chodidle mohou sílit jen tehdy, pokud má noha ke svému růstu prostor. Bohužel v běžných botách tomu tak není. Ve špičce se obvykle zužují přesně v místě, kde se noha rozšiřuje a prsty potřebují dostatek prostoru. Navíc tvrdá a pevná podrážka a tuhá vložka zabraňují svalům na nohou cvičit, což potřebují pro své zesílení. Běžné boty, které špatně padnou, tak ve výsledku deformují prsty a svaly v nich nedokáží dostatečně posílit, což může v dospělosti představovat problém.
Barefoot – minimalistická obuv vyrobená z co nejmenšího množství materiálu, nabízející maximální ochranu chodidla s tenkou podrážkou se stále více dostává do hledáčků Čechů. Jejich přínos vyzdvihují i fyzioterapeuti. Chůze naboso by měla být samozřejmostí od nejútlejšího věku. Přirozenou funkcí nohy je přijímání informací z našeho okolí. Pokud je stále uzavíráme do těsných bot, jejich zdravému rozvoji bráníme. Barefoot jsou lehké, ohebné ve všech směrech, s tenkou podešví, proto velmi dobře splňují podmínky pro respektování aktivity svalů chodidla a odvíjení chodidla od podložky.
Právě tenká podrážka a takřka přímý kontakt chodidla s povrchem jsou jednou z předností „bosých bot“.
Zájem o „bosou chůzi“ je v Česku enormní a konkurence prodejců obrovská. Proto firmám nestačí jen prodávat „obyčejné“ minimalistické boty. Zákazníky chtějí zaujmout výběrem materiálů, ale i společenskou odpovědností nebo ekologickým přístupem.
Češi se nebojí v oblasti bosého obouvání experimentovat a zkoušet nové modely i materiály. Popularitu získávají boty z papírů.
V tuzemsku se ročně prodají statisíce párů barefoot obuvi. Přestože Češi patří k zákazníkům, kteří si obuv rádi zkoušejí, značná část nákupů se odehrává na internetu. Své velké slovo mají v prodejích i zahraniční obuvníci.